Το Rock & Roll Circus παρουσιάζει: "We Insist!"
-
in JAZZ
Πάνε 11 χρόνια από τότε που κυκλοφόρησε το project "Listen Whitey!" και το δισκάδικο της Σίνα διαλέγει μερικά afro-protest essentials.
Όπως λέγαμε και τότε στο Rock & Roll Circus «Μετά από αμέτρητες ώρες έρευνας, αγώνες για τα εκδοτικά δικαιώματα, ξενύχτια μέχρι την τελική επιλογή, η Light In The Attic παρουσιάζει το soundtrack στο βιβλίο του Pat Thomas, Listen Whitey! The Sight & Sounds Of Black Power. Ένα εντυπωσιακό έργο, το απόλυτο black power ντοκουμέντο μίας εποχής, όπου επαναστατικές φυσιογνωμίες, όπως οι Stokely Carmichael, Angela Davis, Eldridge Cleaver, έπαιρναν διαστάσεις pop ειδώλων και μουσικοί, όπως οι Gil Scott-Heron, Last Poets, Bob Dylan αντιμετωπίζονταν ως επαναστάτες. Οι ιστορίες και οι φωτογραφίες του 70.000 λέξεων βιβλίου, εκπροσωπούνται από 16 κομμάτια σε διπλό βινύλιο και CD, στα οποία η Elaine Brown συναντά τον Amiri Baraka, η Marlena Shaw με τη ζωντανή στο Montreux ατελείωτη εκτέλεση του "Woman Of The Ghetto" τους Watts Prophets και για πρώτη φορά στην ιστορία της δισκογραφίας στον ίδιο δίσκο ο John Lennon με το "Angela", τον Bob Dylan και το σπάνιο, επί τέσσερεις δεκαετίες εκτός κυκλοφορίας κομμάτι του για τον "George Jackson", το Μαύρο Πάνθηρα που σκότωσαν οι φύλακες του San Quentin τον Αύγουστο του ’71.»
Ο άθλος του Pat Thomas δεν αποτελούσε την πρώτη "Black Power" συλλογή. Από τότε και η Soul Jazz –για την οποία τα λέγαμε στο προηγούμενο podcast- αλλά και διάφορα άλλα labels, κυκλοφόρησαν και κυκλοφορούν συλλογές κι επανεκδόσεις που αφορούν το αφροαμερικάνικο κίνημα που και αυτό ως επαναστατικό, όπως ορθά έχει διαπιστώσει ο Thomas, «έχει και το soundtrack του».
Ανατρέξαμε στον Pat Thomas και το Listen Whitey!, αλλά και σε ανάλογες κυκλοφορίες, επ’ αφορμής του νέου LP της Angel Bat Dawid, και σε αυτό το σαφή εννοιολογικό διαχωρισμό της jazz από το λευκό σύμπαν, όπως διατυπώνεται στο φιλμ Cry Of Jazz που ενέπνευσε το μουσικό διάλογο της κλαρινετίστας. Όμως δε μείναμε στα jazz κατάστιχα, ούτως ώστε να αποφύγουμε ένα περιοριστικό spiritual, avant jazz podcast. Ακούσαμε ξανά τους ήχους του "Burn, Baby, Burn", ξαναδιαβάσαμε το Είχαμε ένα Όνειρο του Jake Lamar (μτφρ. Μαρία Σκαμάγκα, εκδ. Πόλις, 2008), εμπεδώσαμε τον Watts ως εκρηκτική σταθερά, θυμηθήκαμε τη Nina να επιμένει, ανακαλώντας τους Πάνθηρες, ακόμη και στις αρχές της δεκαετίας του ’90, πως υπάρχει κι άλλος δρόμος πέραν της μη βίαιης παθητικής αντίστασης. Κάπου εκεί, ο διάλογος των Gordon Parks και Eldridge Cleaver ανέκαμψε ως παντοτινό υπόμνημα*.
"Ain’t No Ambulances For No Nigguhs Tonight" διαπίστωνε ο Stanley Crouch, ενόσω ο James Baldwin συνομιλούσε με τον Bobby Seale περί ενότητας. Οι Last Poets εμμένουν ως τώρα, οι φυλακές της Attica δίνουν το σύνθημα εντός και της σημερινής pop κουλτούρας μέσα από σειρές όπως το Orange Is The New Black, τα παραμύθια για τις μαύρες νεράιδες βρίσκουν πια τη μετεξέλιξή τους στη μαύρη Μικρή Γοργόνα της Disney.
Κάπως έτσι, επιλέξαμε και ανασύραμε μερικά θέματα από τον υπο-κατάλογο της Motown, από λογής-λογής private κυκλοφορίες, από εμβληματικές jazz ηχογραφήσεις όπως αυτές των Max Roach και Archie Shepp, αλλά θυμηθήκαμε και μερικές πιο soulful πτυχές της δισκογραφίας με afro-protest κεντρομόλο.
Το Rock & Roll Circus στο νέο του podcast, αφενός σας προτείνει να αναζητήσετε εκείνη τη διαχρονική κυκλοφορία της Light In The Attic, αφετέρου διαλέγει ένα ελάχιστο μέρος από σχετικές ηχογραφήσεις που απαντούν στην προτροπή του τίτλου της. Για σχεδόν μία ώρα, η συνέχεια στα ηχεία σας…
Άγγελος Κυρούσης
*Gordon Parks:
Ιs it true the Black Panthers are being infiltrated by communists?
Eldridge Cleaver:
Black people don’t need communists to teach them about trouble - the jails in America produce more rebels and revolutionaries than the communists could ever dream of producing.