Loading color scheme

Valentine's Special: αγαπημένα slow jams από τα 70s και τα 90s

in SOUL

Ο Δημήτρης Λιλής ξετυλίγει το νήμα της πιο ερωτικής μουσικής των τελευταίων 50 χρόνων.

Η σύγχρονη ιστορία της R&B μουσικής  περιέχει αγάπη, αποπλάνηση, ερωτισμό και ενίοτε σεξισμό, αλλά, ξεκίνησε να γράφεται στα 70s και γιγαντώθηκε στα 90s και τα 00s όπου πολυβασανισμένες πλην διάσημες ψυχές, είτε από ανάγκη έκφρασης συναισθημάτων είτε ως απόρροια παθολογικής ζήλειας ή εμμονών, μίλησαν στα υποσυνείδητα καθημερινών ανθρώπων και κατάφεραν να κάνουν επιτυχία, ακόμα και αν σε κάποιες περιπτώσεις δεν τους άξιζε (σας βλέπουμε R.Kelly και Chris Brown).

Όχι αναπάντεχα, θα υποστηρίξει ασφαλώς κάποιος που γνωρίζει το πώς μέσα σε μισό και επιπλέον αιώνα η R&B συνδέθηκε άρρηκτα με την αισθαντική πλευρά της ανθρώπινης φύσης και μετατράπηκε στο αγαπημένο soundtrack της κρεβατοκάμαρας ή την ιδανική babymaking μουσική φόρμα που σε μέρες σαν την σημερινή (βλ. Αγίου Βαλεντίνου) θριαμβεύει. Ακριβώς όπως θριαμβεύουν ή σε μερικές περιπτώσεις θριάμβευσαν και ουκ ολίγες από τις σημαντικότερες φωνές που γνώρισε το διεθνές μουσικό στερέωμα όλα αυτά τα χρόνια.

Αρκεί να πάμε μέρες, εβδομάδες ή μερικούς μόλις μήνες πίσω και να συνειδητοποιήσουμε ότι σε περιπτώσεις σπουδαίων πρόσφατων άλμπουμ όπως αυτά της Kelela, της SZA ή της Jazmine Sullivan, ο R&B ήχος αποτέλεσε εκ νέου τη βάση για να συνδεθούν οι σημερινοί ακροατές με μία από τις πιο απαιτητικές μουσικές φόρμες ever.

Απαιτητική γιατί αυτός ήχος πάντοτε ακουμπούσε την ψυχή τον πόνο ή το σφίξιμο στην καρδιά ακόμα και αν ήταν από ευγνωμοσύνη, έρωτα ή ανιδιοτελή αγάπη κατά την δημιουργία του, ενώ σε αναλογία και ο ακροατής θα έπρεπε να βιώνει παρόμοιες συγκινήσεις και να αφιερώνεται ή να το ζει και να ταυτίζεται σε μεγάλο βαθμό με τους στίχους ή τις μελωδίες. Καθόλου τυχαία ο John Cusack στο Hi-Fidelity ηχογραφεί κάθε mixtape φορώντας τα ακουστικά. Μάλιστα με εξαίρεση τα σπιτικά πάρτυ του προηγούμενου αιώνα, στις μέρες μας τα «μπλουζ» ή τα κομμάτια για αγκαλιές στις πίστες σπανίζουν, έως έχουν εξαφανιστεί. Αυτό σημαίνει ότι οι αργές ταχύτητες των ενορχηστρώσεων και οι sensual στίχοι δύσκολα επιδρούν πλέον σε κοινή θέα και αυτό είναι μια ακόμη απόδειξη της αφοσίωσης που απαιτεί από την μεριά του ακροατή το εν λόγω είδος.

Το σύγχρονο R&B (ναι, προκύπτει από το Rhythm & Blues αλλά δεν θέλετε να μπλέξουμε αυτή την ιστορία, όπως δεν θα μπλέξουμε και με την καταραμένη πλευρά του εναλλακτικού R&B, απλά θα στείλουμε χαιρετισμούς σε τιτάνες όπως οι Jon Spencer Blues Explosion, οι Afghan Wings και πόσοι ακόμα που από τα μέσα των 60s και έπειτα υπηρέτησαν την «βρώμικη» πλευρά των blues) ξεκίνησε στη Βόρεια Αμερική των late 70s, όμως οι vintage βάσεις του είχαν μπει από τα τέλη των 60s με την Αγία Τριάδα των Marvin Gaye, Stevie Wonder και Barry White (saved my life) να δείχνουν τον δρόμο.

Ήταν τότε που χρειάστηκαν ακόμα πιο αισθαντικές γυναικείες φωνές και η Roberta Flack, η Minnie Ripperton και η Ann Peebles μπήκαν στο παιχνίδι. Τα soul - funk group των Ohio Players, O’Jays και The Stylistics θα συνέχιζαν την παράδοση συγκροτημάτων όπως οι Impressions και θα μοιραία θα παρέδιδαν σε συνεχιστές όπως οι Rose Royce. Το βινύλιο τότε ήταν η βασική πηγή και είναι μόνο δίκαιο να αποτελέσει και την δική μας πρώτη ύλη για το πρώτο μισό αυτού του αφιερώματος που πιάνει οριακά τα 80s με τα δύο jams από Kim Carnes και The Pointer Sisters ενώ δίνει χώρο ακόμα και σε παράνομες καταστάσεις όπως το «ύπουλο» "(If Loving You Is Wrong) I Don’t Want To Be Right" του παντρεμένου (με δύο παιδιά) Luther Ingram. Και αυτή είναι η ομορφιά και η αμεσότητα του R&B, βγαλμένο από την ζωή για κάθε εκδοχή της αγάπης και του έρωτα. Από την καταγραφή της πραγματικότητας άλλωστε ξεκίνησε και η πιο οικεία στις μέρες εκδοχή του ήχου.

Τα slow jams των 90s είχαν περισσότερα κοινά με τη σκληρή αλήθεια του δρόμου όπως την εκπροσωπούσε το hip hop παρά με τη ρομαντική πλευρά που κατέγραψαν τα 70s.

Άρα αν όλα ξεκίνησαν μέσα στα μέλια και τα Sweet Sticky Fingers των Ohio Players, η golden era του σύγχρονου R&B βγάζει στη φορά τα « τι σου κάνω μάνα μου» συμπλέγματα και μοιραία τον σεξισμό που τα ακολουθεί. Για λίγο, εκεί στα 90s γυναίκες όπως η Mariah, η Janet και η Madonna έγιναν από υποτακτικές μέχρι dominant μέσα σε μόλις μια δεκαετία γιατί είχαν ξεκινήσει να ρολλάρουν τα νέα πρότυπα. Στην τρυφερή πλευρά των 90s βέβαια, ξεχώρισαν σπουδαίες ερμηνείες όπως το "One In A Million" της αείμνηστης Aaliyah, το "7 Seconds" της Neneh Cherry,, το "No Ordinary Love" της Sade και το "You Got Me" της Erykah Badu με τους Roots.

Οι R&B crooners έπρεπε να είναι εξίσου ικανοί rappers ή αν προέρχονταν από το hip hop μέτωπο να διαθέτουν την ευαίσθητη πλευρά που βγάζει σε κομμάτια όπως το "Do For Love" ο 2Pac, όχι τυχαία τοποθετημένος σε αυτό το μιξ δίπλα δίπλα με την αγαπημένη του Biggie, Lil’Kim.

Στα 90s όπου και έγινε ξεκάθαρο πως όσο πιο βρώμικα μιλάς για τις ιδιαίτερες στιγμές σου τόσο πιο πολύ θα σε ακούσουν, το είδος έπιασε σοβαρές κορυφές με ονόματα όπως η Lauryn Hill, γυναικεία γκρουπ όπως οι TLC (ακόμα θυμάμαι το Ποπ & Ροκ να τιτλοφορεί σχετικό άρθρο με το περίφημο λογοπαίγνιο Τι Λέτε Κούκλες) και ανδρικές φωνές που καθόριζαν τον urban ήχο του μέλλοντος, βλέπε τον θρύλο D’Angelo, τον κατ’ανάγκη R&B Busta Rhymes και τους παραγνωρισμένους Maxwell και Donnie που κατ εξαίρεση κλείνουμε το slow jams session με το υπέροχο "Heaven Sent" μόνο και μόνο για να κάνει η μουσική τον κύκλο της, αναγνωρίζοντας ποσό μοιάζει και ποσά δανείζεται η φωνή του Donnie από το legacy του Stevie Wonder

Τέλος, η ποικιλία στην R&B και τα slow jams του τότε αλλά και του σήμερα είναι ανάλογη των άπειρων τρόπων με τους οποίους επιλέγουν να συνδεθούν συναισθηματικά ή σωματικά μόνο οι άνθρωποι. Πάντα με βάση το πάθος, οι στίχοι έχουν πολλάκις αποδείξει ότι εκει έξω υπάρχει κάτι για όλους.

Από το

I used to be scared of the dick
Now I throw lips to the shit
Handle it like a real bitch
Heather Hunter, Janet Jack-me
Take it in the butt, yah, yazz wha

της Lil’Kim,

μέχρι την βελούδινη τρυφερότητα του

Lovin' you is easy cause you're beautiful
Makin' love with you is all i wanna do
Lovin' you is more than just a dream come true
And everything that I do is out of lovin' you…

της Minnie Riperton

στον «έρωτα» (όπως τον αντιλαμβάνεται ο καθένας) όλα επιτρέπονται.

 

Το tracklist ολοκληρωμένο βρίσκεται σε αυτή την Spotify playlist:

 =

Ανανεώνεται κάθε Παρασκευή:

Ακούστε τη λίστα στο Spotify

 
 

poweredbymixcloudpro