Γιατί όλοι μιλούν για την Griselda Records;
-
in HIP-HOP
O Δημήτρης Λιλής παρουσιάζει το επιδραστικό rap label από το Buffalo της Νέας Υόρκης και οι Headnod djs έχουν το podcast.
Στις αρχές του φετινού καλοκαιριού, το FOMO (Fear Of Missing Out) στα line-up που ανακοίνωναν τα αμερικάνικα φεστιβάλ ήταν πραγματικότητα, ειδικά όταν εντόπιζα ονόματα της Griselda Records, κατα βάση την αχτύπητη τριάδα των Westside Gunn, Conway The Machine και Benny The Butcher. Μέχρι τις αρχές του 2021 και ενώ ο κόσμος ακόμα χώνευε το εναλλακτικό r&b Grammy της Brainfeeder Records (βλ. Thundercat - Flying Lotus - Kamashi Washington), οι μουσικογράφοι που “ανεβοκατεβάζουν” τάσεις είχαν ξεκινήσει ήδη να παραληρούν για τη νεοϋορκέζικη ραπ συμμορία με τον ωμό ήχο που στους “ψαγμένους” κύκλους, δημιουργούσε ήδη hype ανάλογα με τις πρώτες εμφανίσεις των Wu Tang Clan.
Λίγο πριν την άνοιξη του ’21 και ενώ τα φώτα συνέχιζαν να είναι πάνω στον Flying Lotus λόγω του “Yasuke” animation στο Netflix, o πρωτοπόρος της νέας σκηνής του Los Angeles δε σταματούσε να πλέκει το εγκώμιο των συντελεστών πίσω από το label της Griselda. Μέχρι την κυκλοφορία του “Hitler Wears Hermes 8: Sincerely Adolf” του Westside Gunn τον φετινό Σεπτέμβριο, το label, όπως έξυπνα τουιτάρουν οι φανς του ήχου της στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, είχε ξεκινήσει να απλώνεται "σαν τη “κόκα” στα μεγαλοστελέχη των πολυεθνικών στα 80s".
Κατά συνέπεια, εβδομάδες πριν τη λήξη της χρονιάς κατά την οποία η φήμη του μικρού και ανεξάρτητου ραπ label από το Buffalo ξεπέρασε τα όρια της Αμερικάνικης αγοράς, το αφιέρωμα των Jesvs Lo5t και Jan Jiki (aka The Headnod Show aka το hip hop - beatmaking radio show του avopolisradio.gr) κρίθηκε απαραίτητο. Παράλληλα, στις ενότητες που ακολουθούν θα προσπαθήσουμε να φτιάξουμε έναν άτυπο οδηγό για τα ονόματα, τις κυκλοφορίες και τα γεγονότα που έχουν μετατρέψει την κολεκτίβα Griselda στο νέο “καυτό” όνομα της σκηνής την τελευταία πενταετία.
Do Believe The Hype
Tον Αύγουστο του 2019,ο Jay Z τους υπογράφει στη Roc Nation και αναλαμβάνει επίσημα να μεγαλώσει τόσο την αξία τους επι σκηνής όσο και τις δυναμικές που θα έχουν τα ζωντανά show τους.
https://www.instagram.com/p/B01mYY6hToA/
Δύο χρόνια νωρίτερα, το 2017, ο Eminem υπογράφει συμφωνία διανομής και εκπροσώπησης του καταλόγου της Griselda μέσα από τη δική του Shady Records.
To fashion show του Virgil Abloh και της Off White τον Ιανουάριο του 2020 ξεκινάει με το απόλυτο κομμάτι statement “Perfect Plex” και τη φωνή του Westside Gunn και σχεδόν επιτάσει την επιστροφή στον oldschool ραπ ήχο των 90s.
https://www.youtube.com/watch?v=GxPkWYVEvrU
Το άλμπουμ του Gunn με τίτλο Pray For Paris στις αρχές του 2020 θα γίνει το πρώτο μαζικό “πέρασμα” του ήχου της Griselda στα παγκόσμια μουσικά δρώμενα και θα φέρει την υπογραφή του Virgil Abloh στο εξώφυλλο, ενώ θα συνδέσει άρρηκτα τον ήχο του label με τη μόδα υψηλής αισθητικής. Η περιβόητη διαφημιστική πινακίδα στην Times Square της Νέας Υόρκης με τον Westside Gunn να λανσάρει την full face κουκούλα (που μαζικά έχουν αντιγράψει και οι εγχώριοι ράπερς) για λογαριασμό του Balenciaga, άλλαξε για τα καλά τα επίπεδα επιρροής της Griselda στο ραπ κοινό.
Και δε θα μπορούσε να υπάρχει μεγαλύτερη αποπληρωμή για τη φήμη της πρώην underground κολλεκτίβας που τα τελευταία χρόνια έχει ξανακάνει κουλ τον ήχο των δρόμων, τον ήχο της ghetto κουλτούρας, όπως περιγραφούν σωστά “… the freshest from the street corner”, από το γεγονός ότι o Benny The Butcher ηχογράφησε και με τους δύο ραπ σουπερσταρ των ημερών μας, ασχέτως αν τα μέρη του δεν τα κατάφεραν στα τελικά μιξ των album. Και στο Certified Lover Boy του Drake υπάρχει κομμάτι με τις μπάρες του Butcher αλλά και στο Donda του Kanye West, όμως σε καμία από τις δύο περιπτώσεις δεν κατάφερε να πλασάρει το όνομά του στα επίσημα και τελικά credits των δύο δίσκων.
https://www.instagram.com/p/CT3URGXsCtn/
Αντί αυτών, ο Snoop Dogg μόλις έχει κυκλοφορήσει το single “Murder Music” και ο Benny -που πρόσφατα υπέγραψε στην Def Jam- απλά κλέβει την παράσταση δίπλα στους επίσης θρύλους Jadakiss, Snoop και Busta Rhymes.
Οι ρίζες της Griselda
To όνομα προέρχεται από τον Κολομβιανό Narco μεγαλέμπορο Griselda Blanco και η ετικέτα ξεκίνησε από τον χώρο της μόδας καθώς ο Westside Gunn (ουσιαστικά μάνατζερ όλων και ο mastermind της υπόθεσης) είχε ξεκινήσει να πειραματίζεται με τη street μόδα κάτω από το brand “Fashion Rebels”. Η σειρά Griselda by Fashion Rebels έφερε τα πρώτα mixtapes στα οποία γίνεται ξεκάθαρη η αγάπη της κολλεκτίβας για τη μόδα και η τάση τους να ραπάρουν με τον πιο 90s τρόπο. Το project “Hitler Wears Hermes” που φέτος έφτασε στη 8η έκδοση, ξεκίνησε σαν mixtape από τον Westside Gunn το 2012 και ήταν η πρώτη κυκλοφορία της Griselda σαν δισκογραφικό label.
Όπως προαναφέρθηκε, ο πυρήνας του label είναι, πέραν του ιδρυτή Westside Gunn, ο ετεροθαλής αδερφός του, Conway The Machine και ο ξάδερφος τους Benny The Butcher, ενώ οι παραγωγοί - ηχολήπτες Mach Hommy και Daringer έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση του ήχου και την old school ηχητική κατεύθυνση της κολεκτίβας. Σαν Griselda έχουν κυκλοφορήσει το ep Don’t Scared Now (2016) και το WWCD (2019) άλμπουμ, από το οποίο το single “Birds” τους έκανε παγκόσμια γνωστούς.
Tις σπάνιες βινυλιακές εκδόσεις του label τυπώνει και ξεπουλά σε χρόνο ρεκόρ το Βρετανικό label Daupe!, ενώ οι business της οικογένειας είναι πλέον πολύ σωστά δομημένες. Στα πλαίσια της Griselda Records που μέχρι πρόσφατα είχε διανομή από τη Shady του Eminem ηχογραφούσαν τα αδέρφια Westside Gunn και Conway The Machine (ο Gunn αποχώρησε το Νοέμβρη του 20), ενώ ο Benny The Butcher (επίσης μέλος της Black Soprano Family κολλεκτίβας) με τη βοήθεια και της Roc Nation, μόλις έγινε ο νέος σούπερσταρ της Def Jam Records.
Κατα καιρούς γίνονται προσθήκες στο ρόστερ της Griselda. Πρώτος ήταν ο ράπερ Elcamino, που όμως μετά το ντεμπούτο και μερικές συνεργασίες αποφάσισαν να μην τον κρατήσουν στην φαμίλια, ενώ φέτος, ξεκίνησαν να μεγαλώνουν την κολεκτίβα προσθέτοντας την ανερχόμενη Armani Cesar ως την πρώτη κυρία της Griselda, τον λυρικό Boldy James από το Detroit που ήδη είχε αρχίσει να συζητιέται μετά το album που του ετοίμασε ο παραγωγός The Alchemist και την ποιήτρια - spoken word καλλιτέχνιδα Keisha Plum , που όμως πέραν κάποιων συμμετοχών της δεν έχει ακόμα κυκλοφορήσει ολοκληρωμένο project για το label.
Στο παρασκήνιο, μεγάλο μέρος του marketing και media σχεδιασμού καθώς και την οργάνωση στις συνεργασίες που κάνουν τα ονόματα της Griselda, σε επίπεδο μουσικής και μόδας, επιμελείται ο Derrick “D-Jack” Jackson.
Η Αγία Τριάδα
Westside Gunn.
Σχεδόν όλα αρχίζουν και τελειώνουν από αυτόν. Κατα κόσμον Alvin Lamar Worthy, σχεδόν εμμονικός με τη μόδα και αποφασίσμενος να μετατρέψει την Griselda συνώνυμο της τέχνης. Μπλεγμένος σε συμμορίες, το 2006 χάνει το μεγαλύτερο αδερφό του σε επεισόδιο με πυροβολισμούς, ενώ την ίδια χρονιά μπαίνει στη φυλακή. Κατά την επιστροφή του, αποφασίζει να μανατζάρει την καριέρα του ετεροθαλή αδερφού του Conway The Machine. Kάπου στο 2012, o τελευταίος τραυματίζεται (πάλι σε επεισόδιο με πυροβολισμούς) και ο Gunn απόφασίζει να πιάσει το μικρόφωνο και να ξεκινήσει το ραπ πρότζεκτ Hitler Wears Hermes. Με τη χαρακτηριστική, ψιλή φωνή του και τo αυτοσχεδιαστικό ύφος πάνω από lo-fi beats που φλέρταραν με την golden era της νεοϋορκέζικης σκηνής, προσεγγίζει το ραπ σαν τη σύγχρονη μορφή τέχνης που είναι και σε συνδιασμό με τις fashion γνώσεις του, δικαίως μετατρέπεται στο κεντρικό πρόσωπο της alt hip hop σκηνής.
Ακούστε τα:
“Undertaker vs Goldberg” από το Hitler Wears Hermes 7 (2019)
“327” με τους Joey Badass, Tyler, the Creator, and Billie Essco από το “Pray For Paris” του 2020
και το “Bodies On Fairfax” με τον Danny Brown από FLYGOD (2016)
Conway The Machine
Στο παρελθόν γνωστός και ως Kannon, Killa Angel, Homicide Kannon, Loose Kannon και Jimmy Conway πριν γίνει η μηχανή του σήμερα. Τον Μάρτιο του 2012 επέβαινε σε όχημα που δέχτηκε πυροβολισμούς στο Buffalo και το τραύμα του κόστισε την παράλυση του προσώπου του κατά το ήμισυ. Μοιραία, το στυλ του άλλαξε, αποφάσισε να ραπάρει σε χαμηλές ταχύτητες αλλά ήξερε να διαλέγει τα πιο ύπουλα και αλήτικα beats και έχει προσαρμόσει τη θεματολογία του γύρω από όσα του έχει προσφέρει η ζωή (εξού και το mixtape Physical Therapy). Όπως και ο Westside Gunn ραπάρει από τις αρχές των 00s, όμως έχτυσε στην μετά τραυματική περίοδο του, τον δικό του ιδιαίτερο ήχο και στην πάροδο του χρόνου οι μπάρες του γίνονται ακόμα πιο έξυπνες ενώ το flow του πλέον είναι εντυπωσιακό.
Aκούστε τα:
“Fear Of God” με την Dej Loaf από το περσινό From King To A GOD.
“Scatter Brain” με Ludacris & JID από το φετινό La Maquina
και το “Pavement” από το Blakk Tape του 2018, με τον υπερ goth στίχο “I’ve been to more funerals than I’ve been to weddings, and that shit is depressing”
Benny The Butcher.
Κατα κόσμον Jeremie Pennick και με το "Benny" να στέκει σαν συντόμευση για το “Best Ever N New York”. Ο μικρότερος ξάδερφος των δύο προηγούμενων, αντλεί αρκετό από το λυρικό του περιεχόμενο από τη μητρόπολη και στο δίχρονο 2011-2013 που ο ξάδερφος Gunn έστηνε την Griseld, o Benny έκανε τη θητεία του στις περιφερειακές φυλακές του Kentucky. Στον "ελεύθερο του χρόνο" διατηρεί και την κολλεκτίβα Black Soprano Family με τους οποίους πρόσφατα υπέγραψαν στην eOne. Και είναι η ίδια η ζωή του που τον βοηθάει να γράφει τις πιασάρικες και εφευρετικές ρίμες του.
Aκούστε τα
“When Tony Met Sosa” από το φετινό “The Plugs I Met”
“Rubber Bands & Weight” σε παραγωγή The Alchemist από το Τana Talk 3 του 2018
και το “Prayer Hands” από το “My First Brick” του 2016, προφανώς κομμάτι γραμμένο και εμπνευσμένο στη φυλακή.
* Ο ήχος της Griselda, με τα ανορθόδοξα samples και το beatmaking που ξυπνά μνήμες από τις χρυσές εποχές των Dj Premier και Pete Rock ενώ στο τώρα ταυτίζεται με τον ήχο του Alchemist, ανήκει σχεδόν εξολοκλήρου στον αφανή ήρωα και παραγωγό τους, Thomas “Daringer” Paldino, γέννημα θρέμα του Buffalo με οικογενειακό παρελθόν στη σωστή πλευρά της jazz και των moody μελωδιών.
Ολόκληρο το WWCD (What Would ChineGun Do) αλλά ακόμη πιο συγκεκριμένα τα “Chef Dreds” και “DR BIRDS” είναι από τα κομμάτια που σχεδόν ζωντανεύουν όλο το σωστό Νεουρκέζικο ραπ των 90s. Και ξεκάθαρα πλέον δημιούργησαν την τάση που έκανε το oldschool και πάλι επίκαιρο.
Ακούστε ολόκληρο το podcast του Δημήτρη Λιλή, από το mypodcasts του avopolis: