Loading color scheme

Το Σιάτλ μέσα από τη βιογραφία των Pearl Jam

O Δημήτρης Λιλής διάβασε τη βιογραφία των Pearl Jam του Ronen Givony,  Not for You: Οι Pearl Jam Σε Χρόνο Ενεστώτα και διαλέγει 5 αποσπάσματα για την πόλη του grunge, ενώ ο Μάκης Μηλάτος έχει το soundtrack.

Το Not For You: Οι Pearl Jam Σε Χρόνο Ενεστώτα είναι εθιστικό αν ήσουν έφηβος στα 90s. Έχασα μιας εβδομάδας μεσημεριανή σιέστα και περίμενα να ανοίξω την ηλεκτρονική εκδοχή του κάθε βράδυ μετά τις 9μμ. Ναι, είχα το e-book ανοιχτό ακόμα και στη διάρκεια των dj set μου. Το χρώσταγα στον έφηβο εαυτό μου αν με ρωτάτε. Αυτόν που αγόρασε το Ten σε CD την ίδια μέρα που αγόραζε και το Unplugged των Nirvana σε βινύλιο. Αυτόν που ανακάλυψε ότι το ΠΟΠ&ΡΟΚ έφτανε στην επαρχιακή πόλη του Άργους μόνο όταν είδε τον Eddie Vedder και την παρέα του στο εξώφυλλο (και έσπευσε να πείσει το πρακτορείο να φέρνει μία κόπια παραπάνω) και ασφαλώς αυτόν που απ' όλους τους drummer του προτιμούσε να αντιγράφει τα rim shots του Ματ Κάμερον ενώ στα τέλη των 90s μέσα σε 2 χρόνια έχει δει περισσότερες από 8 φορές (4 τη κάθε μία) τις videoκασέτες των “Singles” και “Clerks” αντίστοιχα (κυρίως για να αντιγράφει το “τεμπέλικο” Seatle look).

Την ίδια εβδομάδα ήρθε και το mix - εκπομπή του Μάκη Μηλάτου, αφιερωμένο αποκλειστικά στον ήχο της πόλης που ανέδειξε το grunge και το εναλλακτικό ροκ. Εκεί ήταν που κατάλαβα ότι κανένα σημείωμα από τον πρώην έφηβο φαν τους δεν θα είχε σημασία, όταν μία από τις αυθεντικές φωνές των εγχώριων εναλλακτικών 90s επιμελήθηκε το soundtrack και ένα τόσο “χορταστικό” βιβλίο έχει μόλις κυκλοφορήσει με τη μετάφραση του Παναγιώτη Τομαρά.

Αντί περισσότερων λέξεων, σκέφτηκα να μάθουμε για το Σιάτλ μέσα από 5 σύντομα αποσπάσματα όπως παρουσιάζονται στο αρχικό χρονοδιάγραμμα του βιβλίου Not For You: Οι Pearl Jam σε Χρόνο Ενεστώτα που κυκλοφορεί στα ελληνικά από τις εκδόσεις Οξύ, σε μετάφραση Πάνου Τομαράς.

pearl-jam-cover_l

1. Εισαγωγικό σημείωμα.

Ένα βιβλίο για τους Pearl Jam είναι ένα βιβλίο για τους Nirvana, για το Σιάτλ και την εντυπωσιακή αναζωπύρωση της αμερικανικής μουσικής στις αρχές της δεκαετίας του ’90: In Utero, Enter the Wu-Tang, Midnight Marauders, Siamese Dream, Ready to Die, The Downward Spiral, What’s the 411?, Live Through This, Illmatic, The Blue Album, Southernplayalisticadillacmuzik, Automatic for the People και Superunknown, για να αναφέρουμε μερικά παραδείγματα. Δυστυχώς, είναι επίσης ένα βιβλίο για τους Silverchair, τους Candlebox και τους Collective Soul, για τον Νιουτ Γκίνγκριτς, τον Μπιλ Κλίντον και τον Ραλφ Νέιντερ, για την Ticketmaster, τις τηλεπικοινωνίες, τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου και τελικά για το πώς καταλήξαμε στη σημερινή κατάσταση.” 

2. Ιούνιος 1987

Μέσα στα επόμενα τρία χρόνια το σούπερ βαρύ ροκ του Σιάτλ θα συναγωνίζεται τη σκηνή του Ντιτρόιτ στις αρχές της δεκαετίας του ’70. Πιστεύω ότι συγκροτήματα σαν τους Green River και τους Soundgarden είναι εξίσου σπουδαία με τους Stooges και τους MC5. Για να υποστηρίξω τα λεγόμενά μου, δανείστηκα 2000 δολάρια από τον πατέρα μου για να βοηθήσω τους Green River να βγάλουν το πιο πρόσφατο ΕΡ τους, το Dry as a Bone (Sub Pop). Κατά τη γνώμη μου, τραγούδια σαν το «This Town» και το «PCC» είναι εξίσου σκληρά και βαριά με οτιδήποτε αντίστοιχο έχω ακούσει. Σας παρακαλώ, αγοράστε αυτόν τον δίσκο, για να ξεπληρώσω τον πατέρα μου!”

 

3. Δεκέμβριος 1990

Τα τελευταία δέκα χρόνια το χέβι μέταλ έχει γίνει ένα είδος μουσικής στο οποίο κυριαρχούν καραγκιόζηδες με ελαστικά κολάν, που εξαπολύουν σόλο κιθάρας με ταχύτητα πολυβόλου... Οι Alice in Chains από το Σιάτλ, που έδωσαν μια συναυλία το Σάββατο βράδυ στο Θέατρο Μουρ, επιστρέφοντας στη γενέτειρά τους, μοιάζουν να είναι μια από τις ευδιάκριτες εξαιρέσεις από τη συμβατικότητα της φριχτής υπερβολής. Αν και το συγκρότημα παρουσιάζει κάποιες ομοιότητες με τα καθιερωμένα ονόματα του χαρντ ροκ, έχει περισσότερα κοινά με την «γκραντζ» σκηνή του εναλλακτικού ροκ του Σιάτλ απ’ ό,τι με το συμβατικό χέβι μέταλ.

4. Απρίλιος 1992

Ο αγαπημένος του στόχος είναι οι Pearl Jam, επίσης από το Σιάτλ, τους οποίους χαρακτήρισε υποτιμητικά «μίξη εμπορικού, εναλλακτικού και μάτσο ροκ» σε μια συνέντευξή του σε ένα πρόσφατο τεύχος του περιοδικού Musician. «Σε όλα τα άρθρα που έχουν γραφτεί γι’ αυτούς, αναφέρονται σε εμάς και το διατυμπανίζουν», λέει ο Κομπέιν καθισμένος οκλαδόν στο κρεβάτι. «Πολύ θα ήθελα να πάψουν να με συνδέουν με αυτό το συγκρότημα και με άλλα εμπορικά ροκ συγκροτήματα, όπως είναι οι Nymphs και μερικοί άλλοι εγκληματίες. Νιώθω ότι είναι καθήκον μου να προειδοποιήσω τα παιδιά για την κάλπικη μουσική που ισχυρίζεται ότι είναι εναλλακτική ή αντεργκράουντ. Πάνε να προσκολληθούν στο άρμα της εναλλακτικής μουσικής».”

5. Δεκέμβριος 1999

Όταν άρχισαν να σπάνε τα τζάμια και το πλήθος στράφηκε στο κατάστημα Niketown, ένα από τα ανθεκτικότερα και δυναμικότερα συγκροτήματα του Σιάτλ βρισκόταν στο στούντιο. Στις 30 Νοεμβρίου ο Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου συνεδρίασε στην πόλη. Το ίδιο έκανε κι ένας τεράστιος συνασπισμός από φιλελεύθερους, αντι-εταιρικούς ακτιβιστές, συνδικαλιστές, οικολογικούς τρομοκράτες και ακραίους ταραχοποιούς. Η διαδήλωση, όπως ήταν μοιραίο και αναπόφευκτο, κλιμακώθηκε και κατέληξε σε ταραχές.

«Αισθάνθηκα πραγματικά περήφανος για την πόλη μας», λέει ο Έντι Βέντερ των Pearl Jam. «Θέλω να πω, δεν ήμουν σίγουρος τι επρόκειτο να συμβεί, αλλά τελικά έγινε κάτι πολύ θετικό. Έχει μεγάλη σημασία το ότι ο κόσμος δραστηριοποιήθηκε και προκάλεσε τέτοιον σαματά, γιατί αρχίζεις να τρελαίνεσαι όταν σκέφτεσαι πράγματα που, απ’ ό,τι φαίνεται, δεν σκέφτεται κανείς».

Ο Μάικ Μακρίντι αποκαλεί το Σιάτλ «παράξενη πόλη. Στα λόγια όλοι είναι υπέρ της δημιουργικότητας και της τέχνης, αλλά υπάρχει επίσης κι ένα τεράστιο ποσοστό συντηρητισμού. Όλοι αυτοί που πλούτισαν από τη Microsoft. Είναι αηδιαστικό. Ύπάρχουν ένα σωρό νεόπλουτοι που προσπαθούν να το παίξουν ότι και καλά προέρχονται από παλιές οικογένειες πλουσίων. Και θες να τους πεις: “Κάνε μας τη χάρη, ρε μαλάκα! Αφού δεν είσαι τέτοιος!”»

«Παλιά, πριν από δέκα χρόνια, ήμασταν σχετικά μποέμ πόλη, υπήρχε μια ωραία ενέργεια», αναπολεί ο Βέντερ. «Είναι παράξενο αν είσαι σε μπάντα που ταξιδεύει ή αν φύγεις από την πόλη για δυο μήνες. Όταν γυρνάς, ολόκληροι δρόμοι έχουν αλλάξει τελείως».

Ανανεώνεται κάθε Παρασκευή:

Ακούστε τη λίστα στο Spotify

 
 
 

poweredbymixcloudpro