Little Rock - Α Pharoah Sanders special
-
in JAZZ
Στο νέο του podcast, το δισκάδικο Rock & Roll Circus, μιλά και γράφει για τον Pharoah Sanders, ακούγοντάς τον.
Στο καλοκαιρινό, τέταρτο τεύχος του φιλανδικού jazz περιοδικού της We Jazz Records, σε μια συζήτηση με τον dj Kees «KC The Funkaholic» Heus, με τίτλο "The Lost Art Of Deep Listening", η εισαγωγή ξεκινά με το εξής ερώτημα «When was the last time you listened – actually listened?»
Κι εδώ, έρχεται το μέσο, το podcast που θα ακούσετε εν προκειμένω, που δε χωρά περιπτώσεις σαν του Pharoah Sanders. Αν μονάχα ορίζαμε σε τρία θέματά του, και τις απολήξεις αυτών, τον ήχο τού Little Rock, κοινώς στα "You’ve Got To Have Freedom" (1979 - Ed Kelly & Friend, Theresa), "Harverst Time" (1977 – Pharoah, India Navigation) και "The Creator Has A Master Plan" (1969 – Karma, Impulse!), αφενός θα δίναμε τουλάχιστον ένα στίγμα, αρκετό για κάποιον που δεν έχει ξανακούσει τα πεπραγμένα του, ώστε να κατανοήσει αυτό το παίξιμο.
Αυτές τις μια δυο νότες, το μοτίβο που επαναλαμβάνεται και επανέρχεται, όπου είναι πάντα συγκινητικός και καθησυχαστικός, ενόσω σε κατακλύζει ως ο φυσικός ήχος της πνευματικότητας. Κι όμως, το άκουσμα στα πλαίσια ενός podcast θα είναι ελλιπές κι αποσπασματικό για το ποια τελικά ήταν η συμβολή του Sanders, στον περιβόητο spiritual ήχο, μιας και απαιτείται de facto εμβάθυνση, αφοσίωση και χρόνος. Αυτό το πάτημα, στο μετα-Coltrane κόσμο, αρχής γενομένης του A Love Supreme θέματος, όπου ο Sanders πήρε τις διδαχές του «πατρός», και ξεφύσηξε την εξέλιξη αυτής της υπερβατικά αφροκεντρικής γλώσσας. Ακόμη και σε live προ λίγων ετών, συγκεκριμένα του 2017 στα πλαίσια του ολλανδικού φεστιβάλ Le Guess Who? (με ένα line up που έδενε και σχηματικά το νήμα μέσα στο χρόνο, με Shabaka, Sanders και Sun Ra Arkestra) παρά τη σωματική του αδυναμία, έστεκε συγκινητικά αγέρωχος, ενώ κυριαρχούσε αυτό το πανανθρώπινο τελικά φύσημα που τ’ ακούς, το ξανακούς και δε σε αφήνει.
Στα 81 του, ο Pharoah Sanders, με έσχατη την κυκλοφορία του Promises, και τη Floating Points σύμπραξη, ξεκίνησε τη μετάβαση για να βρει ξανά τον Coltrane, στις 24 Σεπτεμβρίου, σημειολογικά μια ημέρα μετά από εκείνη που θα είχε τα γενέθλιά του ο τελευταίος. Περιττός ένας ακόμη επικήδειος, μια εγκυκλοπαιδική νεκρολογία, μια μουσικολογική αποτίμηση. Πρόσφατα, επ’ αφορμής των γενεθλίων του τελευταίου Μεγάλου, του Sonny Rollins, διαβάσαμε για ένα περαστικό που υπό μια έννοια περικλείει την πορεία του Sanders στη δισκογραφία. Ή έστω την εντύπωση που έχουμε για αυτή.
Το Rock & Roll Circus στο νέο του podcast ανατρέχει στη δισκογραφία του, ακούει τα πνευματικά του παιδιά, φωτίζει «συμβατικά» σημεία του έργου του, και σας προτρέπει να ανακαλύψετε το σύνολο της δισκογραφίας του, έστω και στα digital κατατόπια, αφιερώνοντάς του χρόνο και προσήλωση. Ακούγοντάς τον. Πραγματικά ακούγοντάς τον.
* To δισκάδικο Rock & Roll Circus, 6,7 και 8 Οκτωβρίου, τρέχει το ετήσιο φθινοπωρινό sale του.